کلام و عقائد

کتاب تأملی بر" رویاهای رسولانه" اثر علیرضا رحیمیان

از {{model.count}}

نقدی بر دیدگاه دکتر عبدالکریم سروش درباره ی وحی نبوی

تعداد
نوع
170,000 تومان
محصول مورد نظر موجود نمی‌باشد.
  • {{value}}
مقایسه
کمی صبر کنید...

کتاب " تاملی بر رویاهای رسولانه "نوشته آقای علیرضا رحیمیان کتابی است که در آن دیدگاه آقای عبدالکریم سروش درباره  وحی نبوی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، این نظریه معمولا با عنوان رویای رسولانه  نام برده می‌شود.

در این کتاب ابتدا و در فصل اول رویای رسولانه تبیین شده است که اساسا رویای رسولانه چیست، آیا گزارش‌های غیرعلمی در این باب بیان شده است یا خیر؟ باید بیان کرد که زمانی که پیامبر گران‌قدر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله چشم از این جهان بربستند، دریچه‌ای بر ملکوت بسته شد که تا پیش از آن، در استمرار سلسله انبیا علیهم‌السلام گشوده باقی مانده بود. نبوت نعمتی گران‌بها بود که خداوند متعال بر انسان‌ها منت گذارده و در اختیارشان قرار داده بود، و حال با رحلت شهادت‌گونه پیامبر باب این توفیق بسته شده بود.

در فصل دوم بیان شده که اساسا در ملاک تعبیر صحیح ابهامی وجود دارد یا نه، خیر، باید بیان کرد که مشکل مرتفع نشده است و هم‌چنان باقی است. با همه این موارد به این‌جا می‌رسیم که شریعت تعبیربردار شده است یا نیازی به تعبیر ندارد که در همین فصل تعبیر را امری دست نیافتنی معنی می‌کند. 

در فصل بعدی معنای خاتمیت را مطرح  می کند که به معنی خاتمیت در ولایت است و پیامبر اکرم با دینشان کالایی بی‌رقیب را عرضه کرده‌اند، در قرون متمادی، اندیشمندان دینی در معرض پرسش‌ها بودند و منظور نظر دائمی‌یشان پاسخ به آن‌ها بوده است. تعامل با این نعمت و بهروری بهینه از این پیشکش الهی، همواره دغدغه حقیقت‌جویان بوده است و تبیین مشکلات، حل معضلات و رد شبهات، دغدغه همیشگی هدایت‌خواهان و هریک به گونه‌ای درصدد رهیابی به این ساحت بوده‌اند.

در فصل آخر شواهدی را که در باره همه این موارد مطرح می شود نظیر کشف عرفانی، رویاپنداری راهی کوتاه‌تر، نبوت نبی، یگانگی وحی نبوی و ... را به نقد کشانیده است .

نویسنده
علیرضا رحیمیان
شابک
978-622-290-401-2
انتشارات
نگاه معاصر
قطع
رقعی
نوع جلد
شومیز
تعداد صفحه
168

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...

محصولات مرتبط

ارسال سفارشی

ارسال سفارشی

ارسال به سراسر کشور
قیمت شگفت‌انگیز

قیمت شگفت‌انگیز

تا سقف 40% تخفیف
برگزاری نمایشگاه کتاب

برگزاری نمایشگاه کتاب

برگزاری نمایشگاه های مناسبتی